Blog Week 3: Fiendedesigner

För att spelet man skapar ska bli roligt att spela krävs det bra fiendedesigner. Man vill gärna att fienderna ska ha ett någorlunda genomgående tema när de är färdiga. Det tänkte jag mycket på när jag designade de två olika fiendedesignerna tillsammans med bossen I vårt spel. I spelet har fienderna trianglar som ett genomgående tema. Trianglar är mycket kantiga och skapar känns därför inte lika välkommande som till exempel runda och lena former.

Vi har två olika designer: Varanidaes och Cephalopods. Varanidaes fungerar som slavar åt Cephalopods och är därför underordnade. När jag designade dem ville jag därför visa dem utan trianglar som tema. Det var för att förstärka ytterligare att de var underordnade jämfört med Cephalopods. Varanidaes har till exempel  ett tjockt halsband på sig som kontrolleras av Cephalopods vilket gör att Varanidaes måste följa Cephalopods olika orders.

Slavmästarna eller Cephalopods som de också kallas har ett annat tema i jämförelse. De går för trianglarna som tema vilket även bossen martrem mortem har. Det får dem att se mer ovälkommande ut. De är inte snälla är det jag försöker säga med alla kanterna i den här designen.

Cephalopods har också samma genomgående färgtema som bossen i spelet har för att förstärka ytterligare att det hör ihop med varandra.

Det var roligt att designa de här karaktärerna. Jag hade mycket kreativ frihet vilket var jätteroligt. Designa fiender känns annorlunda från till exempel att designa en hjälte. När man designar en hjälte är det ofta bra med lite mer detaljrikedom som gör att den sticker ut från resten lite mer. Och en giraff skiljer sig mycket från en slavras och ett antal trianglar känns det som.

Jag ritade om fienderna flera gånger innan jag kom fram till en trevlig design. De tidiga designerna var inte alls särskilt bra. och när jag hittade nichén med trianglar så kändes allt plötsligt mycket, mycket bättre.

Den här veckans arbete har varit mycket roligt och jag känner att jag utvecklats en del i min förmåga att designa fiender. Man vet aldrig riktigt vad som väntas när man börjar designa något nytt. Bilden man hade i början över sin design kan skilja sig väldigt mycket mot slutresultatet det lärde jag mig här.

Den här veckan har gått ovanligt bra. Utöver fiendedesignerna har jag även jobbat på olika death-animations till dem och huvudkaraktären. Programmerarna har även börjat pussla ihop spelet ordentligt i SFML och börjat få färdigt alla mechanics som spelet har. Den här veckan har varit supernajs!

Theo Bengtsson

Blog Week 3: Fiendedesigner

Lämna en kommentar